Artiklen starter med nogle generelle oplysninger om PPF, installationstilbehør og terminologi.
PPF (eller Paint Protection Film) er en lakbeskyttelsesfilm, der beskytter bilens lakoverflade mod stenslag, knopper og ridser samt anden mekanisk belastning, kemikalier og UV-stråling. PPF kaldes også "stenslagsfilm" eller "stenslagsbeskyttelsesfilm". Den største fordel ved PPF er dens tykkelse (150-250 µm) og dens styrke, som gør, at den kan modstå stenslag og samtidig beskytte den underliggende lakoverflade. Ud over lakoverfladen kan PPF også bruges til at beskytte f.eks. forlygteomgivelser. En anden særlig egenskab ved PPF er overfladebehandlingen: De fleste film har en selvhelende egenskab, som (normalt ved varme) reparerer sig selv og fjerner små mikroridser fra overfladen. Desuden er filmens coating/overfladebehandling, med nogle undtagelser, meget hydrofob, dvs. vand- og snavsafvisende (på samme måde som en voksbehandlet lakoverflade).
PPF adskiller sig fra normal folie på flere måder:
Når man taler om PPF, er der helt sikkert mange termer, som ikke forstås af de uindviede. De mest almindelige udtryk, som du vil støde på i denne artikel, er anført nedenfor, og de vil hjælpe dig med at få mere ud af teksten.
Naturligvis kræver forskellige størrelser af køretøjer forskellige mængder film. Nedenfor er en vejledende liste over filmforbrug til forskellige køretøjer. Køretøjets form påvirker selvfølgelig forbruget, og det er en god idé at regne med et par ekstra meter til eventuelle defekter.
Følgende udstyr er nødvendigt for at installere PPF:
Gyeon har en komplet PPF-tilbehørspakke, som indeholder alt, hvad du skal bruge til at installere PPF, undtagen klude og væsker.
Forberedelse af påføringsvæske ('Slip Solution')
PPF'en monteres vådt med en væske sprøjtet ind imellem for at give filmen mulighed for at bevæge sig, forhindre for tidlig vedhæftning og give filmen mulighed for at klæbe til overfladen, samtidig med at det er muligt at spartle godt mellem filmen og lakoverfladen. Der findes færdige væsker og geler, som er udviklet specielt til dette formål, f.eks. Gyeons PPF Slip, som naturligvis giver de bedste resultater. Hvis det ønskes, kan slipopløsningen også fremstilles derhjemme. Slipopløsningen fremstilles ved at blande et par dråber (2-4 ml) sæbe eller shampoo med en liter vand. Den anvendte sæbe varierer alt efter brugeren, nogle bruger traditionelt opvaskemiddel, nogle bruger shampoo til babyer og nogle bruger (voksfri!!!) bilshampoo. Eksperimentér og find det rigtige blandingsforhold til dit eget brug i begyndelsen af installationen.
Forberedelse af klæbeopløsning (Tack solution)
Klæbeopløsning er grundlæggende fortyndet IPA (isopropylalkohol), som har den funktion, at den skyller slipopløsningen væk fra filmens klæbeoverflade, blødgør klæbeoverfladen og dermed forbedrer filmens indledende vedhæftning til den overflade, der skal monteres. Klæbeopløsningen kan bruges som en hjælp til fastgørelse af f.eks. samlinger, eller når kanten af filmen vendes mod bagsiden af det panel, der skal installeres. En passende fortynding af klæbeopløsningen er normalt omkring 10-20% IPA.
Klæbeopløsning fremstilles let af Padboys IPA enten ved at tilsætte indholdet af flasken til 0,75-2 liter (hvis tilsat til 0,75 liter = 20%, 2 liter = 10% opløsning) rent (helst destilleret) vand, eller hvis der er brug for mindre opløsning, ved at tilsætte f.eks. 100 ml Padboys IPA til 250 ml vand (ca. 15% opløsning).
I teorien er montering af PPF en ret ligetil proces, men i praksis kræver det selvfølgelig øvelse. Den nemmeste måde at komme i gang med PPF-installation på er at deltage i professionelle installationskurser, hvor man lærer, hvordan man gør. Men hvis man følger instruktionerne nøje og tager det roligt i starten, er det muligt for alle at lære jobbet selv.
Kort om installation af PPF-folie
1. Grundig vask af køretøjet
Ligesom ved foliering, voksning eller lakering af en lakeret overflade er det vigtigt, at overfladen er helt ren, før PPF påføres. Vi anbefaler en grundig vask af bilen for at sikre, at alt skidt og snavs er fjernet fra overfladerne. Instruktioner til en grundig rengøring kan findes i Autodudes bilplejeguide.
2. Fjernelse af emblemer osv.
Når køretøjet er blevet rengjort, skal modelmærkerne og eventuelle komponenter, som filmen skal påføres bagved, fjernes fra overfladen. I mange tilfælde giver det en lettere montering og en renere og mere holdbar finish at fjerne f.eks. sideblinklys, når sømmen er bag blinklyset i stedet for rundt om blinklyset på overfladen.
3. Dybderengøring
Efter grundig vask skal overfladen tørres af med et affedtningsmiddel (f.eks. IPA, den samme klæbeopløsning kan anvendes til installationen) for at fjerne eventuelle rester af fedt, fingeraftryk og støvpartikler, der kan have sat sig på overfladen.
4. Fugtning af overfladen, der skal installeres på, med påføringsvæske
Overfladen, som filmen skal monteres på, fugtes overalt med påføringsvæsken. Instruktioner til forberedelse af påføringsvæsken kan findes her.
5. Fjernelse af eventuel monteringsbeskyttelse
Hvis der er en eller anden form for monteringsbeskyttelse på filmen, anbefales det at fjerne den. Det vil sikre, at membranen bøjes og strækkes korrekt på plads, og at monteringsbeskyttelsen ikke skjuler eller hindrer udsynet til membranens fastgørelse, når den lægges på.
6. Fjern liner (bagsidepapir) og fugt den klæbende overflade med monteringsvæske
Filmens bagsidepapir (som er mod den klæbende overflade) fjernes, og når den klæbende overflade er blottet, skal den fugtes med monteringsvæske. Det forhindrer, at klæberen opsamler f.eks. luftbårne støvpartikler.
7. Placering og udstrækning af folien på plads
Det er her, man begynder at kræve færdigheder, og det lærer man kun ved at øve sig. I første omgang placeres folien nogenlunde på det rigtige sted. Hvis der er tale om et forudskåret sæt, skæres hullerne til f.eks. rør eller modelmarkeringer til, så de passer. Klare, skarpe hjørner er også gode "pejlemærker" til at hjælpe med at placere filmen.
På lige overflader, f.eks. tag, motorhjelm osv. er det normalt lettere at placere. På motorhjelme, loft eller andre lige overflader skal filmen låses på plads ved at fylde et lille område i hjørnerne, når den er blevet placeret.
På kofangere og andre buede former skal filmen ofte strækkes lidt for at få den placeret korrekt. I sådanne tilfælde anbefales det at starte ved en kant (f.eks. kofangerens venstre hjørne), placere den nøjagtigt (ved hjælp af en stang eller et hjørne som støttepunkt) og trække den over et lille område. Det er derefter tilrådeligt ikke at begynde at lægge filmen direkte fra startkanten og fremad på en systematisk måde, men at bevæge sig til den anden ende af filmen (f.eks. kofangerens højre hjørne), som også skal placeres nøjagtigt, f.eks. ved hjælp af en stang som markør. Det kan være, at folien ikke føles passende, når den stadig er løs i midten og endda lidt revnet. I så fald strækkes folien en smule ( OBS: uden opvarmning) for at bringe den på plads, og den låses fast ved at lægge den på plads over et lille område.
Hvis overfladen har krumning i andre retninger, eller hvis der er skarpe former andre steder på kofangeren eller f.eks. placeringen af et designmærke, der skal justeres nøjagtigt, kan filmen også låses på plads, f.eks. i toppen og bunden af et lille område.
8. Lægge folien på overfladen
Når folien er placeret og låst på plads, aflastes glidestoffet mellem folien og lakoverfladen. Dette gør det muligt for filmens klæbeflade at klæbe til den overflade, der skal installeres. Det anbefales at sprøjte en lille mængde monteringsvæske på overfladen for at minimere friktionen mellem folien og glidemidlet. Påføringen skal ske systematisk, f.eks. fra midten mod kanterne, med jævne strøg/skub nedefra og op. Overfladen skal overvåges nøje under påføringen for at undgå overskydende fugt eller vandlommer mellem filmen og lakoverfladen.
Hvis du finder snavs eller noget andet mærkeligt mellem filmen og overfladen, skal du skrabe filmen så hurtigt som muligt, så det ikke har sat sig fast på overfladen, og løftet ikke efterlader mærker på filmen. Snavset kan derefter skylles/vaskes af med en monteringsvæske, hvorefter folien lægges på.
9. Skære kanterne til
Forudskårne folier kræver normalt ikke meget tilskæring efter montering, men det er muligt, at der er små forskelle i dimensioner, eller at filmen er blevet strukket lidt anderledes, så der er ekstra film rundt om kanterne. Ved montering fra rulle skal kanterne altid skæres til.
Når filmen er lagt på plads, afgøres det, om kanterne skal bukkes ind under f.eks. motorhjelmen, eller om de skal skæres til kantniveau. Generelt er det bedre at vende filmen bag kanten for at sikre, at filmen dækker hele panelets overflade og ikke efterlader f.eks. motorhjelmens forkant ubeskyttet. En bagudvendt kant har også en tendens til ikke at samle det snavs, der gør kanten synlig, eller til at være lige så følsom over for f.eks. en højtryksrenser som en kant, der er efterladt på overfladen. I nogle tilfælde er det dog ikke muligt at vende kanten på bagsiden af panelet, f.eks. skal taget ofte skæres til kanten af panelet.
Hvis folien skæres til panelets kant, skæres den ca. 0,5-1 mm fra panelets kant, så kanten ikke kommer ind i det nederste hjørne af panelkanten. Når man skærer i flugt med overfladen, skal man være meget omhyggelig med ikke at skære helt ned til lakoverfladen. Ideen er, at kniven ikke går hele vejen gennem filmen, men skærer gennem dens overfladelag. En dygtig skærer kan f.eks. skære i en ppf-film, der er placeret på en ballon eller endda på huden, uden at punktere ballonen eller ridse huden. Man skal øve sig grundigt i at skære, før man går videre til lakoverfladen.
Når panelet vendes, skal folien skæres 5-10 mm over kanten for at give tilstrækkelig vendeplads. Når du skærer, skal du bruge din finger som guide, så kniven følger panelets kant i en konstant afstand.
10. Monterings af kanten
Når folien er skåret til, skal kanterne stadig sættes fast. Sømmen ved kanten belastes fra midten og ud mod kanten ved at trække i kanten for at presse installationsvæsken ud mellem folien og overfladen. Kanten bag panelet fikseres ved at dreje folien bag panelet ved hjælp af en spatel, holde den nede et øjeblik og gå videre til næste punkt.
Hvis filmen ikke ser ud til at klæbe (ofte vil filmens stivhed trække den væk fra overfladen, før limen kan klæbe ordentligt), er det en god idé at bruge en klæbeopløsning, dvs. en 10-20% IPA-opløsning. Det skyller den glatte monteringsvæske af filmens overflade og blødgør klæberen, hvilket forbedrer den indledende vedhæftning og dermed gør det lettere at klæbe.
11. Tørring
Når kanterne er monteret, er det en god idé at tørre monteringsopløsningen af på undersiden med en mikrofiberklud. Samtidig bør hele installationsfladen tørres for at kontrollere det endelige resultat. Hvis der findes fejl, skal de rettes så hurtigt som muligt. Hvis filmen får lov til at tørre på overfladen i mere end 15-20 minutter, kan det allerede efterlade mærker på selve filmen, hvis man fjerner den.
Det er værd at bemærke, at filmen ser lidt mælkeagtig og ujævn ud på dette tidspunkt. Det skyldes fugten mellem filmen og overfladen, som vil fordampe i løbet af en uges tid. Det er derfor et helt normalt fænomen, som man ikke skal være bange for. Når filmen er tør, er den fuldstændig optisk klar og kan ikke ses.
12. Fastgørelse af emblem
Når overfladerne er tørret og inspiceret, sættes modelmærker og andre fjernede komponenter på plads igen. Hvis det er muligt, skal filmen have lov til at tørre, f.eks. natten over, før det sættes på.
13.-14. Tørring
Køretøjet skal have lov til at tørre i mindst 12 timer på et varmt sted før brug. Den endelige tørring vil tage ca. 1-2 uger, hvor den resterende fugt vil være fordampet mellem filmen og overfladen, og det endelige resultat vil være færdigt. I løbet af de første to uger må overfladen ikke vaskes.
At vaske en folieret eller PPF-beskyttet bil er i sig selv ikke meget anderledes end at vaske eller rengøre en normal lakeret overflade. Der er dog et par små ting, man skal være opmærksom på, når man vasker for at undgå skader og afskalning af folien.
Når du bruger en højtryksrenser, skal sprøjtedysen holdes lidt væk fra overfladen, så sprøjten ikke ved et uheld kommer ind under filmen, f.eks. ved kanterne. Af samme grund er det bedst at rette strålen fra midten og ud, f.eks. ved motorhjelmen, så vand, der rammer kanten, ikke forsøger at trænge ind under kanten, men i stedet rammer kanten udefra.
Du skal være meget forsigtig, når du bruger afrensningsmidler og andre klæbestoffer. Hvis stoffet kommer i kontakt med filmens klæbestof, f.eks. i kanten, kan filmen løsne sig.
En PPF-beskyttet bil kan vokses eller coates med de fleste voksarter til lakerede overflader. Man bør tage hensyn til, om filmen har en blank eller mat finish, og vælge beskyttelsesproduktet derefter. Derudover findes der beskyttelsesprodukter på markedet specifikt til PPF og selvklæbende tape, som er udviklet til at beskytte disse overflader.
Gyeons sortiment omfatter f.eks. forsegling og hurtigforseglinger til både blanke og matte overflader:
Bilpleje er noget, der er i konstant udvikling - præcis som vores produktsortiment - Hos Autodude finder du både de nyeste produkter og klassiske favoritter fra flere kendte mærker.
Vores medarbejdere behandler konstant ordrer. Vi bestræber os efter at afsende ordrer inden for 24 timer
Du kan altid returnere det ubrugte produkt gratis uden forklaring. 100% tilfredshedsgaranti giver dig pengene tilbage ved returnering af ubrugt / uåbnet produkt inden for 30 dage fra købsdatoen. Sikker og problemfri handel ! Læs mere her!
EKSPERTEN PÅ BILPLEJEPRODUKTER
Produkter og tilbehør til bilpleje udvikler sig konstant - og det gør vores sortiment også. Vi tester konstant nye produkter for at kunne tilbyde vores kunder det bedste sortiment inden for bilpleje. Hos AUTODUDE finder du markedets bedste produkter til en god pris. Velkommen til AUTODUDEs onlinebutik!
AUTODUDE TILBYDER
KUNDSERVICE
VIRKSOMHEDEN BAG AUTODUDE.DK
Handshake Sweden AB
Fryksdalsbacken 38, 12343 Farsta, Sweden
Org. nr: 556974-8238.
BLIV AUTODUDE-INSIDER
Vær først til at få information om nye produkter, anvendelses tips, nye funktioner, kampagner osv. Nyhedsbrevet sendes et par gange om året, oftes under foråret og sommer perioden. Du kan afmelde denne tjeneste når som helst.
© 2025 Handshake Sweden AB / Autodude.se | 556974-8238 | Registerutdrag